Опис досвіду роботи

Горіної Теодозії Юріївни, учителя англійської мови
вищої кваліфікаційної категорії
учителя – методиста
Золочівського економічного ліцею
Золочівської районної ради
Львівської області
з проблеми
 «Розвиток творчості учнів на уроках англійської мови в старших класах»
          Творчість – особливий вид діяльності, вона сама в собі несе задоволення.
(С.Моем)
Стрімкий розвиток науки і техніки, міграція населення, удосконалення засобів спілкування вимагають підготовки мобільних, комунікабельних, діяльних, інтелектуально і духовно розвинених громадян. Для розвитку творчих здібностей, інтелектуального потенціалу найбільш ефективними є проблемні, дослідницькі, пошукові методи навчання
У практичних роботах  надаю перевагу творчим завданням, які дають змогу само розкритися особистості. Креативність, здатність творити – характерні риси більшості дітей. У цьому процесі я виділяю кілька етапів:
  • Розуміння;
  • Застосування;
  • Аналіз;
  •  Синтез.
На етапі розуміння я даю учням завдання типу:
  •  Перефразуйте запропонований вислів;
  • Упізнайте в героях твору своїх однокласників;
  • Опишіть певне явище, подію;
  • Знайдіть інформацію про події, факти;
  • Повідомте про найважливіше, що відбулося з вами протягом дня, тижня.
На етапі застосування учень розвязує завдання, застосовуючи свої знання і вміння:
  • Візьміть інтервю у відомого вченого, лікаря, митця;
  •  Проілюструйте висновки у вигляді плакатів, замальовок;
На етапі аналізу завдання можуть бути такими:
  • Поділити інформацію на частини;
  •  Відрізнити;
  •  Поставити запитання;
  • Скласти перелік;
  •  Обговорити.
На етапі синтезу передбачаю завдання типу:
  • Складіть план;
  • Розширте в порядку важливості.
До кожного із своїх уроків підбираю епіграф: вислови відомих людей, рядки поезій, крилаті фрази. Епіграф в основному і стає проблемним питанням уроку. Режисура уроків передбачає використання таких форм і методів роботи: постановка проблемних запитань, рольові ігри, створення проблемних ситуацій, проведення нестандартних уроків, засідання круглого столу, робота над складанням проектів, використання мультимедійних засобів, домашні завдання творчого характеру. Вносячи елементи гри, театралізації ситуації збуджую творчу фантазію учнів, активізую їх мислення. За таких умов краще застосовується мовний матеріал, автоматизуються навички усного мовлення. Пропоную рольові ігрові ситуації, які відповідають реальному життю, близькі учням. Проте життєвий досвід учнів невеликий і я пропоную їм  ролі, в яких вони опиняться в найближчому майбутньому. Таким чином, збільшується обсяг висловлювання і темп мовлення, діалогічні єдності стають більш різноманітними, зростає ініціативність учнів.
Якщо на уроках постійно створювати ситуації,  учні починають забувати про мовні труднощі, вільно конструюють свої висловлювання, не бояться помилитися.
Дуже важливим є те, що для розігрування певної ситуації на уроці планую відповідну творчу роботу дома. Пояснюючи характер домашнього завдання даю настанову, спрямовану на розвиток творчого мислення, самостійності, індивідуальності учнів, зокрема рекомендую переглянути  певну літературу в кабінеті англійської мови, попрацювати зі словником, підібрати відповідну інформацію з Інтернету. Підготувавшись учні приходять на урок зі своїми темами, роблять цікаві, нестандартні повідомлення, розігрують ситуативні епізоди. Дуже часто такі уроки переростають  в дискусію, настільки актуальними є пропоновані на уроці теми.
Налаштовую на відповідний творчий настрій, музичний супровід різних етапів уроку, прослуховування музичних творів мистецтва створюють відповідний емоційний фон уроку. Методичні переваги використання таких форм роботи полягають у тому, що вони:
  •  Емоційно насичують урок;
  • Урізноманітнюють його хід;
  • Змінюють теми проведення уроку;
  • Сприяють формуванню естетичних смаків учнів;
  • Допомагають згуртуванню колективу;
  • Сприяють повному розкриттю творчих здібностей кожного учня;
  • Стимулюють учнів до монологічного і діалогічного мовлення.
Однак перелічені форми роботи служать не лише для розвитку навичок слухання, уміння розуміти почути  побачене, але для швидкого засвоєння лексичних одиниць і тренування учнів у вживанні граматичних структур. Оскільки вивчення граматики стомлює учнів рутинністю, то комплекси таких прийомів методичної роботи допомагають зробити роботу приємнішою, цікавішою.
Використання крилатих фраз, відомих висловлювань та приказок – ефективний спосіб для засвоєння і активізації граматичних конструкцій, оскільки дозволяє не тільки спростити вивчення граматичного матеріалу, а й підвищити мотивацію до навчання, стимулювати учнів до активної роботи.
Для  досягнення творчої мети використовую різні форми уроків: урок – бесіда, урок – диспут, урок – подорож, інтегровані уроки із світовою літературою.
Проведені різноманітні уроки-диспути: «Проблеми молоді», Щасливо жити – значить чесно жити», «Кожен є ковалем свого щастя»; уроки – бесіди: «Чарівний світ казок», «Людина прикрашає місце, а не місце людину», «Корені науки гіркі, а плоди – солодкі», «Дим батьківщини яскравіший від вогню чужини».
Продовжую роботу інновації. Серед них – проведення інтегрованих уроків з англійської мови з світовою літературою на теми : «Джордж Байрон – відомий англійський поет – романтик», «Бути чи не бути – ось у чому питання», (за творами Шекспіра), «Гріх, покаяння і кара  Доріана Грея» в романі Оскара Уайльда «Портрет Доріана Грея» , «Злочин і кара» за романом Ф Достаєвського. До таких уроків учні готуються заздалегідь, читаючи твір, виписуючи цитати,  перекладаючи ці цитати і відповідно, знаходячи нові лексичні одиниці. Це сприяє збагаченню словникового запасу учня як з іноземної мови, так і з світової літератури. Учні вчаться мотивувати свою думку, аналізувати твір.
Таким чином, використовуючи різні форми і методи роботи учнів на уроках, мотивуючи навчальну діяльність я ціную і заохочую власні проекти, ідеї, думки, творче виконання, запропонованих завдань. Уроки мають виражений комунікативний характер, спрямовані на реалізацію основних і методичних принципів.
Поєднання процесу навчання іноземної мови з почуттями, досвідом, інтересами, емоціями та життям  учнів , забезпечення єдності інтелектуального та емоційного  компонентів для цілісного розвитку особистості є такими необхідними складниками, наявність яких дозволяє досягти якісної перебудови у технології навчання.

Немає коментарів:

Дописати коментар